سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دشواری نامزدی انتخاباتی پس از احمدینژاد

روزنامه آفتاب یزد (21 آذر،ش3647، ص11) در یادداشتی با عنوان «چرا پس از احمدی‌نژاد، هر کسی ادعا می‌کند می‌تواند رییس جمهور شود؟» نوشته است: «اینکه فردی چون متکی که عمده‌ترین علت حضورش در عرصه انتخابات «بی‌اخلاقی رییس جمهور در برکناری‌اش» است (چرا که او تنها به خاطر این اتفاق، توانست در کانون توجهات قرار بگیرد، و نه به خاطر توانایی‌هایش) ، پاسخ به سئوالات متعددی را ناروشن می‌گذارد که چگونه صندلی ریاست جمهوری، شانی پیدا کرده که هر وزیر، معاون وزیر، استاندار، شهردار و .... به سادگی پس از تفکری کوتاه و توصیه دوستان نزدیک، «احساس تکلیف» کرده و وارد عرصه می‌شود! پاسخ به این سئوال، البته چندان سخت نیست چرا که خود محمود احمدی‌نژاد در حالی که پیش از ریاست جمهوری‌اش، تنها شهردار تهران بوده و قبلش استاندار استان تازه تاسیس اردبیل. احمدی‌نژاد به آسانی مسیری طی‌الارض کرد که سیاستمداران خبره، باید سالها در مسیری پرتلاطم، بی‌عیب و نقص حرکت کنند. احمدی‌نژاد اما این نظریه را عملاً رد کرد و باعث تنزل جایگاه ریاست جمهوری شد. با این حساب، هر کسی می‌تواند رییس جمهور شود، حتی آقای متکی و همه کسانی که در دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب، آماده کاندیداتوری هستند.» در این عبارات متاسفانه توهین‌ها و مطالب مغالطه‌آمیزی نگاشته شده است که ذیل به آنها اشاره خواهد شد.

1- نویسنده نوشته است احمدی‌نژاد جایگاه ریاست جمهوری را تنزل داد و دلیل او برای این ادعا این است که هر کسی بخواهد به سادگی اعلام کاندیداتوری می‌کند. این در حالی است که این اتفاق قبل از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم سابقه داشته است و همواره دهها و بلکه صدها نفر در دوره‌های مختلف خود را برای انتخابات نامزد می‌کردند. پس این ادعا از این جهت نمی‌تواند درست باشد.

2- اگر استاندار بودن، شهردار بودن و یا وزیر بودن برای ریاست جمهوری کفایت نمی کند و سبب تنزل جایگاه ریاست جمهوری میگردد باز هم این مطلب را نمی توان به دوره احمدی‌نژاد نسبت داد چه آنکه قبل از آن نیز آقای سید محمد خاتمی در حالی به منصب ریاست جمهوری رسید که قبل از آن سابقه سالها حرکت در مسیری پرتلاطم و بی‌عیب نقص را نداشت و جز نمایندگی دور اول مجلس تنها سابقه او سرپرستی موسسه کیهان و وزارت ارشاد بوده است. البته نسبت نسبی ایشان با آیت الله روح الله خاتمی نیز ورود او به عرصه سیاست را نباید نادیده گرفت!

3- شاید پس از خاتمی باشد که هر وزیر و مسئولی به راحتی خود را برای ریاست جمهوری نامزد و به تعبیر نویسنده جایگاه تنزل پیدا کرد چرا که در سال 84 آقایان معین و مهرعلیزاده در حالی خود را در معرض انتخاب مردم گذاشتند که جز وزارت علوم و مسئولیت سازمان تربیت بدنی سابقه درخشان دیگری در پرونده آنها نبود!! در همان سال آقای قالیباف هم در حالی نامزدی ریاست جمهوری را تجربه می‌کرد که جز رییس پلیس بودن سابقه دیگری نداشت! در همین سال بود که احمدی‌نژاد جرات کرد خود را کاندید نماید! لذا بنا بر منطق نویسنده می توان گفت آن که جایگاه ریاست جمهوری را تنزل داد در وهله اول آقای خاتمی بود!

4- جدای از مطالب فوق، این نگاه قیم‌مابانه و اقتدارگرایانه که تنها عده‌ای خاص می‌توانند رییس جمهور شوند با اصول انقلاب اسلامی و حتی اصول دموکراسی مورد قبول اصلاح طلبان در تضاد است. عجیب است که اصلاح طلبان همواره دم از آزادی و عدم نظارت استصوابی می‌زنند چگونه اینک با معیاری عجیب برای ریاست جمهوری محدودیت قایل می‌شوند و هر آن کس فاقد ویژگی‌های مورد نظر آنان باشد را موجب تنزل جایگاه ریاست جمهوری می‌دانند!! در این بین نقش رای مردم چیست؟ اگر این استدلال نویسنده را بپذیریم باید نظر ایشان را در مورد انتخابات سایر کشورها مانند فرانسه و انگلیس و آمریکا نیز جویا شد و نظر وی را در مورد جایگاه ریاست جمهوری در آن کشورها که هنرپیشه و مانکن و ... هم به ریاست جمهوری می‌رسند پرسید؟

5- باید گفت اتفاقا پس از احمدی‌نژاد، افراد برای ریاست جمهوری دشواری‌های زیادی دارند و به راحتی نمی‌توانند اعلام نامزدی کنند چرا که با ورود احمدی‌نژاد در عرصه ریاست جمهوری مردم شاهد خدمات و رفتارهای متفاوتی از قبل بودند و از این پس توقع مردم از رییس جمهور کار و کار و تنها کار است. سفرهای استانی بسیار، ساده‌زیستی، تواضع در برابر مردم، شجاعت در عرصه بین الملل، در میان مردم بودن رییس جمهور فعلی و ... ویژگیهایی است که کار را برای رییس جمهور بعدی دشوار کرده است چرا که مردم دیگر نمی‌پذیرند رییس جمهورشان این گونه ویژگی‌ها را نداشته باشد. در واقع پس از احمدی‌نژاد هر کسی به راحتی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند رییس جمهور شود! شاید به همین خاطر است که بر خلاف دوره‌های قبل هنوز نامزدهای گروههای سیاسی برای ریاست جمهوری مشخص نشده است و گروههای سیاسی با حمله به دولت پیشنهاد ارتجاعی بازگشت به دوران قبل از سال 84 را می‌دهند!

6- یادداشت آفتاب یزد نه تنها توهین مستقیم به منتخب مردم و رییس جمهور است بلکه حاوی توهینهایی به مردم، شورای نگهبان (چرا که تشخیص رجال سیاسی بودن افراد و دارا بودن شانیت ریاست جمهوری با شورای نگهبان است)، آقای متکی و سایر نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری است و شایسته است مسئولین روزنامه به خاطر این توهینها حداقل از مردم عذرخواهی نمایند.


» نظر
title=