سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دور جدید حملات به علامه مصباح یزدی

انتقاد همراه نصیحت آیت الله مصباح یزدی از توهین رییس جمهور به منتقدین خود، سبب شد بار دیگر کسانی که مدعی آزادی بیان هستند، موجی از حملات و توهینها و دروغها را علیه این استاد اخلاق به راه بیندازند.

اینان ادعا می‌کنند آقای مصباح در سالهای فرموده است: «چون رییس جمهور از رهبری حکم تنفیذ گرفته است پس اطاعت از رییس جمهور اطاعت از خداست».

بر مبنای این ادعای نادرست که در واقع نوعی بد فهمی یا تجاهل از سخنان آیت‌الله مصباح است ادامه می‌دهند که آقای مصباح تغییر نظر داده است و نباید از رییس جمهوری انتقاد کند!

اما ماجرا چیست؟ حضرت آیت‌الله مصباح در تاریخ 21 مرداد سال 1388 در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی، اعضای حزب مؤتلفه، و اعضای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به بیان تبیین جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی پرداخته است و در اثنای فرمایشات خود آورده است:

«متأسفانه در درون جامعه ما ـ‌آن طور که باید و شاید‌ـ به این مسأله درست توجه نشده و هنوز هم نمی‌شود. عموم مردم ما ـ‌همین مردم مسجدی، نمازخوان، روضه‌ای‌ـ این‌ها را خوب درک می‌کنند. اما خواصی که مسؤولیت‌پذیر هستند، در پست‌های مختلف، آنها خیلی باورشان نیست. آنها خیال می‌کنند رهبر هم مثل رییس‌جمهور است؛ این یک پستی است، آن هم یک پست دیگری است. در قانون اساسی هم او شخص اول است، این شخص دوم؛ چندان فرقی ندارد؛ جایشان را هم می‌شود عوض کنند. همان‌طور که این[رییس‌جمهور] با انتخاباتی تعیین می‌شود و احیاناً در جریان آن هم تقلب و زد و خوردی می‌شود، او[ولی‌فقیه] هم همین طور است. اهمیتی ندارد. یک عده‌ای طرفدار او هستند، یک عده‌ای هم نیستند. یک حزبی با او موافق است، یک ؛ حزبی هم با او موافق نیست. در صورتی که ماهیت این دو با هم تفاوت ماهوی دارد. او [ولی فقیه] یک رهبری دینی جانشین امام زمان(عج) است؛ این [رییس جمهور] نماینده‌ای است که مردم او را انتخاب کرده‌اند. این دو با هم خیلی تفاوت دارند    .

رییس جمهور وقتی از طرف ولی فقیه نصب شد، می‌شود عامل او؛ او نصبش می‌کند. آن پرتو قداستی که او دارد بر این هم می‌تابد. وقتی رییس جمهور اسلامی شد، حکمش را از رهبر ـ‌یعنی جانشین امام(ع)‌ـ دریافت کرد، یک پرتوی از آن قداست بر این هم می‌تابد؛ آن وقت اطاعت از رییس جمهور و اطاعت از مجلس و سایر امور هم می‌شود اطاعت از خدا. اما تا این جور نشده، حساب رهبر از دیگران جداست. او ارزشش از طرف امام زمان(عج)و از طرف خداست. مردم برای او مقامی قائل هستند که گویا از لب‌های امام زمان(عج) شنیده‌اند که او نایب من است. البته چنین چیزی نیست؛ نصب، نصب عام است؛ یعنی گفته‌اند در زمان غیبت کسانی که واجد چنین شرایطی هستند از طرف امام زمان(عج) نیابت دارند؛ شخص تعیین نشده است. اما بعد از این‌که خبرگان تعیین کردند و گفتند بهترین فردی که مصداق این مقام است، فلان شخص است، آن عنوان کلی در این مصداق تعین پیدا می‌کند»    .   (http://mesbahyazdi.ir/node/340)

در واقع روح کلی بیانات ایشان نقش مشروعیت بخش ولی فقیه در نظام اسلامی است. منظور آیت الله با توجه به منظومه فکری ایشان کاملا روشن است اما متاسفانه جریانات بی اخلاق سیاسی مباحث علمی را با عینک کوته بین سیاسی و تنگ نظرانه خود نگاه می‌کنند و از این فرمایشات این گونه برداشت می کنند که اطاعت از رییس جمهور اطاعت از خداست!

در حالی که حضرت آیت الله مصباح بیا می‌دارد اگر رییس جمهور تنفیذ رهبری داشته باشد مشروع است و در غیر این صورت اطاعت از او جایز نیست و چنین شخصی طاغوت است.

چنانچه ایشان در سخنان خود بارها بر این مطلب تاکید داشته‌اند به عنوان نمونه ایشان در همایش رابطه دولت و ولایت از دیدگاه اسلام در دانشگاه تهران که در فروردین سال 92 برگزار شد ایشان فرمود:

«امام (ره) فرموده‌اند که رئیس‌جمهور منتخب مردم اگر از سوی ولایت فقیه نصب نشود طاغوت و اطاعت از او حرام است و این امر مبنای فقهی دارد چرا که هیچ انسانی حق ندارد بر دیگری حکومت کند. بنابراین مشروعیت هرگونه فعالیت حکومتی مربوط به اذن ولی فقیه است که مشروعیتش از سوی امام معصوم و مشروعیت آنها از سوی خداوند است».

جا دارد حامیان دولت به جای حمله به منتقدین به آقای رییس جمهور تذکر دهند به وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود پای بند باشد و در مقابل انتقادها شرح صدر داشته باشد و با کلمات و تعابیر سخیف علیه منتقدین سخن نگویند!


» نظر
title=