سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا تحصن مقابل مجلس غیر قانونی است؟

چند روزی است جمعی از طلاب و دانشجویان و جوانان انقلابی در انتقاد به روند توافق هسته‌ای در مقابل مجلس شورای اسلامی تحصنی به نام تحصن غیرت برگزار کرده‌اند.

ماجرا از آنجا شروع شد که دوشنبه قبل یک روحانی با خانواده خود در مقابل مجلس قصد تحصن نمود، فردای آن روز جانبازی که در برابر رهبری از روزنه‌های نفوذ برجام انتقاد کرده بود نیز با خانواه خود به جمع این تحصن پیوست؛ چرا که رهبری به ایشان توصیه کردند انتقادات خود را به نمایندگان مجلس بگوید و او برای اینکه صدای خود را به نمایندگان برساند با آن حجت‌الاسلام عمارلو همراه شد پس از آن بود که جمع دیگری از طلاب و روحانیون و دانشجویان نیز به این تحصن پیوستند. اما فرمانداری تهران در بیاناتی عجیب این تحصن را غیرقانونی دانسته است وبه دنبال آن رسانه های اصلاح طلب نیز در اقدامی خلاف رویه معمول خود از غیرقانونی بودن این تحصن سخن گفتند!

اما آیا واقعا این تحصن غیر قانونی است؟

طبق اصل 27 قانون اساسی که رسانه های اصلاح‌طلب به تظر به خوبی با آن آشنا هستند و آن را از حفظ هستند؛ «تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏»

در این تحصن آرام که جمعی از فرهیختگان کشور در آن حضور دارند، جز شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس شعاری داده نشده است. سنگی پرتاب نشده است،‌ شیشه ای شکسته نشده است?، آتشی روشن و جایی سوزانده نشده است، مجلس رقص مختلط و بی‌عفتی ایجاد نشده است، به مبانی اسلام و انقلاب توهین نشده است، خیابانی برای پورشه سواری توسط اراذل و اوباش قرق نشده است، حتی بر خلاف گفته فرماندار تهران رفت و آمد مردم نیز مختل نشده و ترافیکی به خاطر تحصن ایجاد نشده است، منافقین و ضد انقلاب نیز از آن سوء استفاده نکرده اند، بر این مبنا طبق اصل 27 چنین تجمعی آزاد است و به نظر می رسد آقایان اصلاح طلب و اعتدالی باید از آن حمایت کنند چرا که قبل از این از آشوب و اغتشاش،‌ جشن هسته ای همراه با رقص و اعمال خلاف هنجار حمایت کرده اند و وزیر کشور قول تامین امنتی ان را نیز داد!‌

از سوی دیگر،‌ کسانی که به طور مداوم از برابر مجلس عبور می کنند می دانند همواره چنین تجمعاتی در برابر مجلس انجام می‌گیرد و اصناف و گروههای مختالف از سراسر کشور به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق، استخدام نشدن، و پیگیری مطالبات دیگر خود در برابر خانه ملت تجمع می‌کنند و اصلا قسمتی در برابر مجلس برای این منظور در نظر گرفته شده است و هیچ کدام برای تجمع خود نیاز به تجمع ندارند. یقینا بحث هسته ای و حقوق اساسی ملت از مطالبه صنفی با اهمیت تر است. نمونه اخیر این گونه تجمعات در حین همین تحصن بود که برخی از فرهنگیان به خاطر عدم استخدامشان در آموزش و پرورش در برابر مجلس تجمع کرده بودند و مطالبه خود را بر روی بنری نوشته بودند و حمل می‎کردند و جالب اینجاست چندی قبل برخی معلمان به خاطر مطالبات خود تجمعی در برابر مجلس برگزار کردند که با برخورد نیروی انتظانی مواجه شدند و آن روز اصولگرایان و اصلاح طلبان هم صدا از وزیر کشور انتقاد کردند و خواستار سعه صدر در برابر تجمعات آرام و بدون خشونت شدند. حتی علی مطهری نماینده مجلس نیز وعده داد باید جایی برای این گونه تجمعات در مقابل مجلس ایجاد کنیم!

با این وجود به نظر می رسد اتهام غیرقانونی بودن به این تحصن بیشتر جنبه سیاسی دارد و در راستای برخورد و توهین دولتمردان با منتقدان به خصوص منتقان هسته ای است!‌ تجمعی که بر مبنای عرف سایر تجمعات در برابر مجلس شکل گرفته و هیچ گونه اختلالی ایجاد نکرده است نباید غیرقانونی تلقی شود بله اگر این جمع در مکانی دیگر بود شاید می شد به دلیل ملاحظات امنیتی و غیره بر ان اشکال وارد کرد.

البته این حق برای طرف مقابل هم محفوظ است که دست به چنین تجمعاتی بزنند اما قبل از آن قول دهند در تجمعشان کارهای مبانی اسلام رخ ندهد!


» نظر
title=