سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وقتی شهادت و حتی واقعهای عجیب ارزش خبری ندارد

یک- فرض کنید در جامعه دینی و حکو مت اسلامی زندگی نمی کنیم و در فضایی لاییک و سکولار نفس می‌کشیم! اگر در چنین جامعه‌ای خبری به بیرون درز کند که مادری در رویا، فرزند کشته شده و مفقود خود را دیده است که به او محل دفن خود را اعلام می‌کند و با تحقیقات و آزمایشات مراکز مربوطه خواب مادر صحیح تشخیص داده شود و واقعا محل دفن با همان چیزی که در خواب بوده مطابقت داشته باشد چه واکنشی از رسانه‌های این جامعه توقع می رود؟

دوم- در تمام جوامع رسانه‌ای از لحاظ حرفه‌ای  ارزشهای خبری عبارتند از:

شهرت

کثرت (فراوانی)

شدت (برخورد و تضاد)

وسعت (دربرگیری)

مجاورت

سرعت (تازگی)


جدای از موارد فوق «شگفت‌آور و نادر بودن» یکی دیگر از معیارهای ارزش در خبر است. مثلا در طول سال بسیاری از زنان کشور ما فرزند به دنیا می‌آوردند ولی هیچ کدام به خبر تبدیل نمی‌شود اما اگر یک زن 90 ساله در دورترین جزیره آفریقا فرزندی به دنیا بیاورد به سرعت در کشور ما تبدیل به خبری مهم می‌شود! چون امری شگفت و نادر است.

به نظر من تحقق رویای صادقه امری شگفت آور است! به خصوص آنکه در مجاورت ما باشد و تازگی هم داشته باشد.

سه- به این خبر توجه کنید

"روتیتر:پس از خواب مادر

تیتر: بررسی ژنتیک، هویت یکی از شهدای گمنام کهف الشهدا را مشخص کرد"

منبع: خبرگزاری فارس - 17:40شماره: 13920807001447 هفتم آبان ماه.

امروز هشتم آبان ماه روزنامه‌های کشور را نگاه بیندازید در صفحه اول این روزنامه جایگاه این خبر با این ارزش خبری مشاهده کنید!

غیر از روزنامه جوان  هیچ روزنامه‌ای این خبر را در صفحه اول خود منتشر نکرده است!

در همین روز اتفاق دیگر هم افتاد فرهاد مجیدی بازیکن محبوب استقلال از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

این خبر هم شهرت دارد، هم مجاورت و هم شگفت آور است چون تصمیم ایشان برای کناره‌گیری ناگهانی بوده و هوادارن این بازیکن را در بهت فرو برد!

چندین روزنامه (غیر از روزنامه‌های ورزشی البته) عکس مجیدی را عکس اول رویه خود قرار دادند و اکثرا با حروف کوچک هم شده این خبر را در صفحه اول خود پوشش دادند.

این اتفاق در عرصه رسانه‌ای کشور یک هشدار جدی است. اگر قبول کنیم بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور را رسانه‌ها می‌سازند و اینان نقش موثری بر افکار عمومی و حتی ساختن سلایق افراد دارند که دارند مع الاسف باید گفت در این زمینه رسانه‌های ما توفیق چندانی در تولید فرهنگ دینی و اسلامی و انقلابی ندارند.

اگر قرار باشد شهدا و رزمندگان را به عنوان قهرمان و الگوی مناسب برای جوانان کشور معرفی کنیم رسانه‌ها بایستی برایشان ایثار و شهادت ارزش خبری داشته باشد! اگر حس مجاورت معنوی و فرهنگی در گردانندگان رسانه‌های ما نسبت به شهدا ایجاد گردد دراین صورت به راحتی از این دست اخبار نمی‌گذرند. (عجیب‌تر اینجاست با نگاه حرفه‌ای صرف هم این خبر ارزش خبری بالایی دارد!!)

چهار- مطبوعات سیاست‌زده و اهل جدال و بگومگو و بعضا زرد نمی‌توانند در پیشرفت اخلاقی و انقلابی جامعه نقش داشته باشند. سخن در این نیست که اخبار ورزشی و سیاسی و هنری (مخصوصا سینمایی) منتشر نگردد بحث اینجاست که به نظر تناسب موضوعات در رسانه‌های ما رعایت نمی‌گردد.

این یک نمونه از اتفاقات رسانه‌ای در کشور است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد از این دست موضوعات که در فضای رسانه‌ای کشور و به خصوص مطبوعات مغفول مانده است بسیار است برای نمونه دیگر کافی است که نجوه بازتاب اخبار مربوط به مراجع تقلید، نماز جمعه و علمای اخلاق و ... در مطبوعات توجه نمایید.

روشن است در چنین فضایی اذهان جوانان مملو از اسامی و زندگی و سیره ورزشکاران (یعنی فوتبالیستها) و هنرمندان (یعنی هنرپیشگان) استکه این اگر چه به خودی خود ناپسند نیست اما حداقل این است که کافی نیست. به خصوص در جامعه اسلامی و دینی و انقلابی!

البته مردم و جوانان انقلابی کشور با باز نشر این خبر در شبکه های اجتماعی نشان دادند هنوز این اخبار برایشان مهم است و البته این هم نکته مهمی برای رسانه های ماست که بدانند این گونه اخبار در بین مردم هم طرفدار دارد و لذا انتشار آن از این جهت هم شایسته و بایسته است.



» نظر
title=