سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استشهاد، اگر راه ها بسته باشد

اشاره: آنچه در ذیل می آید مصاحبه‏ای است که سال 85 با یکی از مسئولین ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام انجام دادم. این روزها به مناسبت ماجرای غزه بحثهای زیادی درباره عملیات استشهادی صورت میگیرد و متاسفانه تفسیر غلطی از این واژه مقدس می شود اما به قول سردار سعید قاسمی ما باید اول جنگیدن را یاد بگیریم و اصل جنگیدن است نه شهید شدن و البته جنگیدن با روحیه استشهادی و ایمان به خدا قدرت و هیبت عظیمتری به خود میگیرد. لذا آن مصاحبه را مجددا هم به پاس گرامی داشت شهید خالد اسلامبولی و هم به دلیل فوق در این وبلاگ قرار می‏دهم.
اواخر پاییز سال 1382، به پیشنهاد وزارت امور خارجه، تغییر نام خیابان «شهید خالد اسلامبولی» -مجری عملیات شهادت طلبانه علیه انورسادات- در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت. این تصمیم با اعتراض جمعی از جوانان مسلمان ایرانی روبرو شد و آنها این حرکت را مخالف اصول و مبانی حضرت امام(ره) بیان کردند و با تحصن یک روزه خود در مقابل شورای شهر اعلام کردند: «کل طهران هی مدینه خالداسلامبولی». آنها همچنین بر حفظ نام و یاد خالد تاکید داشتند. صحبت ها و وعده های مسئولین آنها را قانع نکرد از این رو با هزینه شخصی خود سنگ یادبودی در بهشت زهرا(س) به نام شهید خالد اسلامبولی نصب و در میان استقبال گرم مردمی، از آن پرده برداری کردند...
انعکاس این حرکت به حسنی مبارک رئیس جمهور مصر رسید و وی تغییر نام خیابان را برای تحکیم روابط فی مابین کافی ندانسته و همین امر سبب شد تغییر نام خیابان منتفی شود و این چنین تابلوی خیابان شهید خالد اسلامبولی هم چنان پابرجاست.
این حرکت موثر تجربه مفیدی شد برای آن جمع که می توان با تعداد کم کارهای بزرگی انجام داد البته به شرط «اخلاص».
«ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام» این چنین شکل گرفت. نوع فعالیت این تشکل غیردولتی از نامش به خوبی آشکار است. در بهمن همان سال دومین حرکت جدی این ستاد گرامی داشت یاد وخاطره شهید «مصطفی مازح» اولین اجراکننده حکم تاریخی حضرت امام مبنی بر اعدام سلمان رشدی مرتد بود. در کنار سنگ مزار خالد اسلامبولی، یادبودی هم برای این شهید نصب شد و اعضای ستاد برای قتل نویسنده مرتد اعلام جایزه کردند و مقدار آن را 100 هزار دلار اعلام کردند. البته منبع تامین آن نیز خانه، خودرو و سایر منقولات اعضای ستاد بود!
«صمدی» سخنگوی ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلامی درباره فعالیت این ستاد می گوید: «اوایل کار هیچ گونه امکان تبلیغاتی نداشتیم ولی با این حال برنامه های مورد استقبال عموم واقع شد. ما قصد داشتیم برنامه هایمان را در قالب برگزاری یاد و خاطره شهدای جهانی اسلام ادامه دهیم ولی در بهار 83 که قضیه حمله آمریکا به نجف و حرم امیرالمومنین(ع) پیش آمد، با عده ای از دوستان تصمیم گرفتیم دست به حرکتی موثر اما غیرکلیشه ای بزنیم. توماری نوشتیم با این مضمون که «ما مسلمانان آمادگی خود را برای مبارزه با متجاوزین عتبات عالیات و نیز عملیات استشهادی علیه آنها اعلام می کنیم»
در راهپیمایی، استقبال خوبی از حرکت ما شد بعد از آن قرار شد شکل کار را هم عوض کنیم و فرم هایی برای ثبت نام عملیات استشهادی، با مشورت عده ای که تجربه داشنتد و صاحب نظر بودند، تهیه کردیم. روز جمعه 8 خرداد 83 در میدان فلسطین برای اولین بار و به طور رسمی شروع به ثبت نام کردیم، در طی دو ساعت 2500 نفر ثبت نام کردند. این حرکت در داخل و خارج انعکاس خوبی پیدا کرد و باعث تجعب آنها شد.
«صمدی» ادامه می دهد: قصد ما در ابتدا یک حرکت نمادین برای تجدید روحیه بچه‏های مسلمان بود ولی بعد از آن ثبت نام، تماسهای بسیار مردم با روابط عمومی ستاد باعث شد نسبت به یک برنامه ریزی بلندمدت اقدام کنیم. به همین منظور با افراد مختلفی در داخل و خارج تماس گرفتیم و برای آموزش و ساماندهی نیروها و ادامه کار با آنها مشورت کردیم.
در چند برنامه دیگر در بهشت زهرا و سالگرد رحلت حضرت امام(ره و یک همایش در تالار سیدالشهدا ثبت نام را با همان شیوه فرم‏نویسی ادامه دادیم و در مدت سه ماه تعداد ثبت نام کنندگان به 52 هزار نفر رسید!
همایش مردان آفتاب، دختران زیتون، دفاع از تاسیسات هسته‏ای در بوشهر و نیز در همایش های تبریز و لرستان و برنامه های مختلف از داوطلبین ثبت نام کردیم.
سخنگوی ستاد پاسداشت... اعلام کرد هم اکنون 56 هزار نفر از سراسر ایران عضو ستاد هستند. از این بین 30 درصد زن و بقیه مرد هستند. 72 تا 73 درصد دانشجو و طلبه و دارای تحصیلات عالیه هستند و 86 درصد آنها بین 18 تا 27 سال سن دارند.
تا به حال پنج گردان اعلام موجودیت کرده اند و 1300 نفر آموزش دیده‏اند.
«صمدی» ابراز داشته 53 یهودی برای عملیات استشهادی ثبت نام کرده‏اند. این تعداد از طریق اینترنت ثبت نام کرده اند. افتتاح سایت ستاد پاسداشت، بازتاب زیادی داشت و در مدت سه روز 10 هزار بیننده داشت و 600 نفر ثبت نام کننده، بعد از سه روز SERVER ستاد از طریق FBI و CIA بسته شد اما کار از طریق دیگر ادامه یافت و در مدت 15 روز 35 یهودی دیگر ثبت نام کردند.
در حال حاضر با چند نفر از این یهودی ها ارتباط فرهنگی داریم. البته ثبت نام اینها برای ما هم تعجب آور بود چرا که در بین شهادت طلبان فلسطینی، مسیحی داشته ایم اما یهودی تا حالا نداشته ایم. وی با تاکید بر اینکه در طی ثبت نام موارد امنیتی را به طور کامل رعایت می کنیم، توضیح می دهد: ثبت نامها را در مراسم های مختلف انجام می دهیم و اصلا دفتر مخصوص و مشخصی برای ثبت نام نداریم. کمیته ثبت نام مستقل است و فعالیتشان جداست، ثبت نام باید با حضور خود شخص انجام شود و مشخصات اعضا در جاهای مختلفی طبقه بندی شده است و کسی نمی تواند اطلاعات جامع و کاملی از اعضا به دست آورد.


«صمدی» بازتاب حرکات ستاد پاسداشت در کشورهای عربی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را بسیار مثبت دانست و در مورد بازتاب آن در سایر کشورها هم می گوید، «کمیته رسانه ای که جدیدا در ستاد تشکیل شده است خبرهای ستاد را در سایر رسانه ها پیگیری می کند. حتی این خبرها به صهیونیست ها و حتی به «بوش» هم رسیده است و آنها موضع گرفته و گفته اند گروه های انتحاری در ایران منسجم شده اند. اینها برای ما تشویق است و نشان از این دارد ما به جایی که می خواستیم نزدیک شده ایم. هدف ما این بود دشمن بفهمد در ایران فعالیت وجود دارد.
«صمدی» با بیان این نکته که ما قصد نداریم چریک تربیت کنیم هدف از آموزش نیروها را توانایی افراد در تشکیل هسته های مقاومت در زمان بحران اعلام می کند که بتوانند دشمن را از نیل به اهداف شوم خود ناکام کنند. وی می گوید: این نیروها به گونه ای آموزش می بینند که در هر نقطه ای از جهان بتوانند ایفای نقش کنند. مبنای حرکت ما دستور حضرت امام(ره) مبنی بر تشکیل هسته های مقاومت حزب الله در سراسر جهان است.
«صمدی» می افزاید: تاکید می کنیم تشکیلات ما نظامی صرف نیست و به جایی وابسته نیستیم و خیلی از آموزش های ما تئوریک است. چنانچه وقتی با بچه های جهاد اسلامی و حماس و حزب الله صحبت کنید متوجه خواهید شد، آموزش نظامی که یک نیروی شهادت طلب می‏بیند خیلی محدود است شاید حداکثر دو-سه روز قبل از عملیات باشد و در برخی موارد دو-سه ساعت قبل از آن با اکثر آموزش ها شناخت مسیر و نقطه استراتژیک و بخش اعظم آن آموزش های روحی و روانی در مواجهه با مرگ است.
اما عملیات شهادت طلبانه به چه معناست؟ «صمدی» در تعریف این عملیات توضیح می دهد: عملیات استشهادی یک حرکت نظامی است با ماهیت دفاعی که در زمان اضطرار مشروعیت پیدا می کند، زمان اضطرار زمانی است که بین دو طرف مخاصمه نابرابری قوایی است یعنی نیروی خودی نمی تواند با عملیات کلاسیک ضربه ای به دشمن بزند. به همین منظور باید با حداقل امکانات و نفرات، خود را به نقطه استراتژیک دشمن رساند و بیشترین ضربه را بر خصم وارد کرد. چون باید در قلب دشمن وارد شوید و احتمال بازگشت صفر است و شهادت حتمی است.
سخنگوی ستاد پاسداشت عملیاتهای تروریستی را قتل ناجوانمردانه توصیف می‏کند و می گوید ترور ظالمانه است مثل حرکاتی که در عراق انجام می شود و بیش از آنکه به نیروهای اشغالگر ضربه بزند به ضرر مردم بی گناه تمام می شود. منفجر کردن یک مهدکودک با یک کامیون مواد منفجره یعنی ترور و قتل ناجوانمردانه. این حرکت را هیچ انسانی، پسندیده و قابل قبول نمی داند.
«صمدی» به طرح شناسایی شهادت طلبان ایرانی در دوران دفاع مقدس اشاره می‏کند و درخصوص موانع و مشکلات این طرح می گوید: ما در ایران روش شناسی شهادت نداریم بعلاوه اینکه با جامعه آماری وسیعی مواجه هستیم که دسترسی به این آمار نیاز به تشکیلات منسجمی دارد.
وی از شهیدان «محمدحسین فهمیده»، «عباس دوران» و «نادر مهدوی» و شش تن از همراهانش و.. از جمله شهدایی نام می‏برد که در ستاد در مورد آنها تحقیق شده است.
سخنگوی ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام به این بخش از سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «در صورتی که آمریکا به جمهوری اسلامی ایران حمله کند، ایران به منافع آمریکا در تمام نقاط جهان ضربه خواهد زد» اشاره کرده و می گوید: ما آمادگی عملیاتهای استشهادی را در عمق خاک دشمن داریم و امت اسلامی همین عملیاتهای شهادت طلبانه است.
«ع.صمدی» در پایان از تمام کسانی که به این راه معتقدند و تشکیلاتی مشابه را راه اندازی کرده اند می خواهد که همگی یکدست شدند و تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند.

 

صبح صادق، ش.256، ص.5، 29 خرداد 1385


» نظر
title=