سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتکال به خدا رمز پیروزی

«ان ینصرکم الله فلا غالب لکم ون یخذلکم فمن ذا الذی ینصرکم من بعده و علی الله فلیتوکل المومنون»
اگر خداوند شما را یاری کند پس هرگز کسی بر شما چیره نخواهد شد و اگر خداوند دست از یاری شما بردارد، پس چه کسی شما را یاری خواهد کرد؟ مومنان باید تنها بر خداوند توکل کنند. (آل عمران:160)
مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی(ره) در تبیین توکل بیان داشته است: «توکل یعنی امور را به خدا واگذار کردن و به این واگذاری اعتماد داشتن.» دلیل این امر هم روشن است چراکه قدرت او بالاترین قدرت هاست؛ به حمایت هرکس اقدام کند هیچ کس قادر به حمایت او نیست، کسی که اینچنین همه پیروزی ها از او سرچشمه می گیرد، باید به او تکیه کرد و از او کمک خواست. چه بسا فردی قدرت خدا را قبول دارد؛ اما در کارهای خود همچنان اشخاص و اسباب را مستقلاً موثر می داند. از سوی دیگر ممکن است شخصی امور خود را به خدا واگذار کند اما گویا هنوز به قدرت و علم و حکمت خدا اطمینان کامل ندارد و در اعماق وجودش همچنان تردید و اضطراب دارد. هیچ کدام از این دو را نمی توان اشخاصی متوکل نامید.
لذا اگر خداوند وعده داده است به متوکلین نصرت عطا می کند، تحقق وعده الهی در مورد متوکلین راستین است و اگر فردی واقعاً و حقیقتاً در وجودش توکل موج بزند، بی تردید وعده تخلف ناپذیر الهی را خواهد دید و چنین توکلی سرچشمه هر پیروزی و فتح است. امام خامنه ای پیرامون این مطلب می فرماید: «آن وقتی مبارزه موفق خواهد شد که در او ایمان به خدا و توکل به خدا وجود داشته باشد... خدای متعال اصدق القائلین است، او به ما می گوید «لینصرن الله من ینصره» ... او می گوید که از دشمن نهراسید «ان کید الشیطان کان ضعیفا» او به ما این را تلقین می کند... ما اگر به وظیفه خودمان در این راه عمل بکنیم... هدف را رضای خدا قرار بدهیم، بدون شک پیروزی نصیب خواهد شد.» (08/12/1388)
حضرت امام خمینی(ره) نیز همواره در سخنان خود اتکال ملت به خدا را علت اصلی پیروزی انقلاب مردم ایران در سال 57 می داند: «در همه کارها اتکال به خدا بکنید. قدرت ها در مقابل قدرت خدا هیچ است، قوه|ها در مقابل قوه الهی نابود است. اتکال به خدا بکنید، غلبه به هر چیز می کنید.» (صحیفه امام، 6: 235) روشن است اگر تنها به نیروی ملت و یا علم و درایت رهبری به نحو استقلالی توجه کنیم، این پیروزی های واقعی و حقیقی و الهی رخ نمی دهد هر چند ظاهراً و با دید مادی غلبه ای رخ دهد 
امام خامنه ای در دیدار اخیر خویش با مسئولان و کارکنان حفاظت اطلاعات سپاه عنوان داشتند: «آن گونه که پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط ناباورانه سال 57، مصداق تحقق وعده الهی بود، ادامه انقلاب اسلامی و توانمندی و قدرتمندی و پیشرفت افزایش یابنده آن نیز، به رغم همه تندبادها و فشارهای سنگین و دشمنی عمیق دنیای استکبار، مصداق عملی شدن وعده الهی است.» آیت الله جوادی آملی نیز تأکید دارد: «به واقع اگر باور کردیم که تمام مار و عقرب عالم پیش خدا روزی دارند، شرق و غرب عالم بخواهند ایران را تحریم کنند اثر ندارد، ما باور نکردیم این حرف ها را، مگر آنها رازقند؟... چون دین در زندگی ما نیست اگر شنیدیم یک مخذول منکوب ملعون ازل و ابد در صدد تحریم است، می رنجیم و می گوییم چه خواهد شد؟ هیچ نخواهد شد.»

صبح صادق، شماره 587، ص11


» نظر
title=