سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... روزی متفاوت

 

مردم ایران از روزی که مبارزه با طاغوت و استکبار را شروع کردند حماسه‌های فراوانی خلق نمودند و خیابانهای این سرزمین با قدوم پر صلابت این مردم و آسمان این کشور با طنین فریادهای دشمن شکن این ملت به خوبی آشناست. در میان انبوه این راهپیمایی ها و حضورهای حماسی برخی به یاد ماندنی تر و خاطره انگیز تر است و بی شک روز ماندگار نهم دی از این ایام خاص است و شاید بتوان آن را به نوعی –که در  ذیل خواهد آمد- منحصر به فرد دانست.

 1-شرایط خاص

یکی از مواردی که حماسه نه دی را از موارد مشابه خود متمایز می‌کند این است که این واقعه در زمانی رخ داد که پیچیده‌ترین فتنه و نقشه دشمن در جریان بود و این اتفاق در یک فتنه همه جانبه افتاد که می‌توان گفت در طول انقلاب اسلامی سابقه نداشت. از یک سو منافقین داخلی و از سوی دیگر دشمن خارجی با تمام توان رسانه‌ای و جاسوسی و مالی خود سعی در انحراف افکار و القای شبهات بودند و همچنین سکوت برخی خواص بر غبار آلودگی فضا می‌افزود. در چنین شرایط دشواری بود که نهم دی رقم خورد و مردم نشان دادند عمل به هنگام و به موقع چه پیامدهای شگفت‌آوری برای کشور دارد.

2-بدون فراخوان

مشخصه اساسی این تجمعات میلیونی مردمی بودن ناب آن بود به گونه‌ای که می‌توان گفت در این ماجرا مردم از احزاب و گروهها و نهادهایی که همواره برای این گونه تجمعات بیانیه و فراخوان صادر می‌کردند جلو افتادند و حتی در برخی شهرها چند روز قبل از نه دی در برابر جسارتهای فتنه‌گران بر ساحت اباعبدالله تجمعاتی انجام دادند و در سایر شهرها نیز بغض فروخفته مردم از چند ماه فتنه‌گری دشمنان در آستانه انفجار بود، از این رو با کمترین تبلیغات حکومتی چنان حماسه‌ای به وقوع پیوست که به گواهی شاهدان، دوست و دشمن توقع آن را نداشت؛ به گونه‌ای که مثلا در تهران دستگاههایی مانند صدا و سیما و نیروی انتظامی و شهرداری از حضور مردم غافلگیر و برای ارائه خدمات دچار مشکل شدند. این امر در حالی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که نه دی 88 یک روز غیر تعطیل بود.

3-فراگیری و حداکثری

این اتفاق محدود به یک ناحیه و شهر خاص نبود مانند برخی موارد مشابه که تنها در یک شهر یا بخشی خاص رخ می‌داد بلکه نه دی سر تا سر کشور را در بر گرفته بود. علاوه بر اینکه اینکه این واقعه گستره جغرافیایی داشت حضور حداکثری مردم نیز در آن چشمگیر بود به گونه‌ای قریب 40 میلیون ایرانی در یک روز به خیابانها آمدند. در واقع این گونه نبود که مردم این اعتراض و خروش را واجب کفایی قلمداد کنند و به این خاطر که عده‌ای در صحنه حضور دارند از حضور در این حماسه شانه خالی کنند بلکه همگی خود را موظف به دفاع از حریم حسینی و نظام اسلامی می‌دانستند.

4-اتمام حجت

علاوه بر نحوه شکل‌گیری قیام نه دی که تفاوتهای آشکاری با سایر تحرکات مشابه خود داشت نتایج و پیامدهای آن نیز تمایزات خاص خود را داشت. نه دی نشان داد که مردم در بسیاری از موارد از خواص مدعی پیشی خواهند گرفت و این حضور با صلابت پس از دوران فتنه‌انگیزی برخی و سکوت تهوع‌آور عده‌ای دیگر اتمام حجتی بر دشمنان خارجی و عقبه داخلی آن و خواص غافل بود تا پس از آن روز به روشنی نسبت خود را با ملت بیان کنند. قصه دشمن خارجی و منافق داخلی که واضح است اما برای خواص غافل پس از نه دی ادامه بی‌بصیرتی شان برای مردم قابل توجیه نبود. چرا که نه دی دادگاه علنی محاکمه کسانی بود که چند ماه به ملت، نظام، امام،  ولایت و در آخر به مقدسات و امام حسین تاختند و جولان دادند.

 صبح صادق، شماره 582، صفحه 7


» نظر
title=