سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عزمی که خرمشهر را آزاد کرد باید آن را آباد کند

فرماندار خرمشهر در گفتگوی اختصاصی با صبح صادق

مسئولین و دست اندرکاران شهر این روزها سرشان شلوغ است. از صدا و سیما و خبرگزاری و مطبوعات همه آمده اند. تعداد مصاحبه ها و گفتگوهای مسئولین امر بالارفته است. چرا که به سوم خرداد نزدیک می شویم. سالروز یک روز فراموش نشدنی «آزادسازی خرمشهر» سوم خرداد خیلی ها یاد خرمشهر می افتند. شاید به یاد خرمشهر نه! یک برنامه سالانه است مثل بسیاری ازبرنامه های دیگر. سوم خرداد باید از خرمشهر نوشت وگفت. باز سال بعد همین برنامه است 25! سال است این برنامه برپاست و تغییر نکرده است. از آن سو هم خرمشهر نیز تغییر آنچنانی نکرده است.«نماد مقاومت وایثار» پس از 25 سال هنوز آن طور که شایسته باشد مورد توجه قرار نگرفته است. در حقیقت درد خرمشهر را نشناخته اند که برای درمان آن فکری کنند. بطور نمونه در آستانه سال 85 برنامه با شکوهی تدارک دیده شده بود تا قسمتی از عملیات آزاد سازی خرمشهر در برابر شخصیتهای برجسته جهانی بازسازی شود تا باصطلاح غرور وافتخار آن روزها را به نمایش جهان بگذارند! اما این مرهم زخمهای خرمشهر نبود. از این رو آنگاه که گزارشی از برنامه خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادند ایشان حکیمانه پاسخ دادند:«خرمشهر خیلی کمبود دارد باید ساخته شود، این را زنده کنند بهتر از مراسم است»! آری دوای خرم شهر این است 5 ماه بعد از این ماجرا بار دیگر در پی دریافت گزارشی از سوی مسئولین محلی پیرامون برخی اقدامات فرهنگی در این شهر معظم له پاسخ فرمودند:«بروند کمک کنند و خرمشهر را بسازند... این مقصود است کار فرهنگی را دیگران هم انجام می دهند».
فرماندار خرمشهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح صادق این دو تدبیر مدبرانه مقام معظم رهبری را باعث پشت گرمی خود می داند و شادمانه می گوید:«از آنجا که چه در بحث اعتقادی وچه دربحث سیاسی مقلد مقام معظم رهبری هستیم بر ما واجب است فرمایشات ایشان را اطاعت کنیم. اشاراتی که ایشان در رابطه با خرمشهر بیان کرده اند باعث خوشحالی ماست. چرا که از این پس و با استناد به این سخنان راحت تر می توان ازمسئولان بالا درمورد خرمشهر مطالباتی داشت.» محمد رضا ملازاده با بیان اینکه خرمشهر فقط برای مردم این شهر نیست بلکه همچون دوران دفاع مقدس خرمشهر ایران است ادامه می دهد:«حقیقت امر این است که جنگ تحمیلی، خرمشهر را به تلی از خاک تبدیل کرد و صدمات چندجانبه ای از لحاظ روحی، روانی، مالی، معیشتی و بسیاری از مشکلات دیگر ایجاد شد.در حالی که پس از زلزله بم ظرف مدت کوتاهی بازسازی آنجام شد، بنده اطلاع دارم نزدیک 1300 میلیارد تومان هزینه شده است و زیر ساخت های شهر نو شدند ولی شهر خرمشهر پس از 25 سال هنوز بسیاری از زیرساختهای آن مشکل دارد!»
ملازاده معتقد است دولت باید توجه ویژه ای به خرمشهر داشته باشد واظهار می دارد:«خرمشهر حدود 150 هزار نفر جمعیت دارد. مردم از نظر معیشتی وبیکاری درعذاب هستند. این مردم کسانی هستند که در زمان جنگ آواره بودند، خانواده خود را از دست دادند و نتوانستند از نظر تحصیلات وحرفه و ... شرایط عادی داشته باشند. این مردم روح لطیفی دارند که الآن شکننده است. اکنون کارها با تأخیر انجام می شود درصورتی که خرمشهر نیاز به یک سری امتیازات خاص دارد ونباید کار این شهر همانند دیگر شهرها پیش برود. این شهر احتیاج به یک سری اقدامات اساسی و زیر بنایی دارد.»
فرماندار خرمشهر دوشنبه ها با مردم دیدار عمومی دارد. وی چهره اش را از غم درهم می کشد و از این دیدارها می گوید: از اشک های مردم! ازکمبودهای مردم! و از شرمندگی در برابر این مردم صبور و کم توقع! وی سپس از توانمندیهای بسیار بالای خرمشهر سخن می گوید که اگر به آنها توجه شود وضع خرمشهر دگرگون می شود.
ملازاده می گوید:«این شهر یک زمانی دومین شهر تولیدکننده گوشت مرغ در کشور بود ولی الان 75 درصد از نیاز خود را وارد می کند. در زمینه کشاورزی نزدیک به 2 میلیون نخل وجود داشته است که همه آنها درآمد مردم بوده است ولی الآن حدود 100 هزار نخل باقی مانده است! انهاری که با طبیعت منطقه و با جزر و مد آبیاری می شده است همگی به علت وجود ماشینهای سنگین نظامی در زمان جنگ از بین رفته است و روند کشاورزی تغییر پیدا کرده است.»
ملازاده درخصوص برنامه های دولت برای حل مشکل کشاورزی این شهر آنها را مناسب نمی داند وخاطرنشان می کند:«دولت برای حل این مشکل یک برنامه مشارکتی را در پیش گرفته است که 70 درصد آن مربوط به دولت است و 30 درصد از آن را کشاورز باید پرداخت کند درحالیکه مردم اینجا وضع مالی خوبی ندارند و کشاورز نمی تواند دراین امر مشارکت کند. دولت خود باید با احیای زهکشی ها، کشاورزی را تسریع کند.» وی با اشاره به اینکه دولت باید شرایطی را فراهم کند که مردم خرمشهر همچون گذشته بتوانند روی پای خود بایستند ادامه می دهد: «اگر چه الان بندر در بحث صادرات و واردات فعال است و مرز شلمچه تا حدودی در معیشت مردم اثر گذاشته است و روزانه تا 200 کامیون صادرات داریم ولی همه این درآمدها عاید مردم خرمشهر نمی شود.»
قسمتهایی از شهر را حفاری می کنند. سوال که می کنم می گویند برای گاز است! تازه بعد از 25 سال گازرسانی خرمشهر آغاز شده است اما فرماندار دراین باره می گوید:«امسال نزدیک 35 کیلومتر شبکه گذاری گاز در برنامه هست ولی به علت کندی کار نمی توانم به مردم نوید دهم که شبکه گازرسانی چه موقع به پایان می رسد!!»
آب و برق نیز از مشکلات دیگر مردم خرمشهر است. به گفته ملازاده فاضلابها نیز از دیگر مشکلاتی است که بیش از 40 درصد مردم خرمشهر را آزار می دهد.»
تخلیه و بارگیری وتعمیرات شناورها یکی از منابع درآمدی مردم خرمشهر است که پس از جنگ بسیار آسیب دیده است دولت برای حل این مشکل تسهیلاتی مانند وام را در نظر گرفته است که ملازاده آن را نیز ناکافی دانسته ومی گوید:«از شرایط وام این است 20 درصد را مردم وثیقه بگذارند که مردم اینجا چنین امکاناتی برایشان فراهم نیست زیرا اگر شناوری را یک میلیارد تومان درنظر بگیرید مردم توانایی ندارند که 20 درصد آن را بعنوان«حق آورده» بیاورند.»وی در عین حال خاطر نشان می کند:« بحث سرمایه گذاری بندر بسیار خوب شده است و به نظر می آید که بندر می تواند بعد از لایروبی، شناورهای بیشتری داشته باشد. معافیتهایی هم نیز برای واردات به بندر خرمشهر قائل شده است ولی این باید طوری باشد که ضمانت طولانی مدت داشته باشد نه اینکه هر سال تمدید شود. چنانچه در شهرهای بندری مثل آبادان، گناوه و ... درجریان است.» اشتغال یکی دیگر از مشکلات اساسی خرمشهر است. چنانچه طبق آمار بیشترین نرخ بیکاری کشور و استان خوزستان درخرمشهر است! به گفته فرماندار در دیدارهای عمومی اکثریت از وضعیت معیشتی و بیکاری خود بشدت گله دارند.
کمبودهای خرمشهر بسیار است وبه اعتقاد ملازاده برای رفع آنها نیاز به یک عزم ملی است. وی می گوید:«همان عزم ملی که آن روز خرمشهر را آزاد کرد امروز باید خرمشهر را آباد کند. چرا که خرمشهر آیینه نظام جمهوری اسلامی در برابر کشورهای همسایه است می تواند برای آنها الگوی مقاومت باشد.»
مردم خرمشهر مردم صبور و آرامی هستند. به اینجا « نجف ثانی» می گویند زیرا مساجد و حسینیه بسیاری داردکه مردم با وضع مالی کم، خودشان آنها را ساخته اند. مردم خرمشهر توقع پایینی دارند ولی حقیقتاً تحت فشار هستند. مشکل اینجا مشکل مذهبی، فرهنگی وقومیتی نیست و چنانچه مقام معظم رهبری نیز تأکید داشته اند درد اصلی خرمشهر و مشکلات معیشتی مردم است.

 

صبح صادق، ش.301، ص.1


» نظر
title=