سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ذوق زدگی و تناقض گویی!

به عقیده برخی تحلیلگران شادترین فرد پس از نتایج انتخابات 24 خرداد را نه آقای حسن روحانی، بلکه باید آقای هاشمی رفسنجانی دانست. خنده‌های ملیحانه هاشمی رفسنجانی در مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، شاید موید این تحلیل باشد. از خرداد 76 تا قبل از خرداد 92 مردم در هر انتخابات به آقای هاشمی نه گفته بودند به خصوص در سوم تیر سال 84 و حتی خرداد سال 88. لذا هنگامی پس از 16 سال نامزد مورد حمایت ایشان رای می آورد برای ایشان سرورانگیز باشد.

آقای هاشمی رفسنجانی ذوق‌زدگی خود از انتخابات 92 را با جمله «دمکرات ترین انتخابات در ایران برگزار می شود» نشان داد. به نظر می‌رسد نتایج انتخابات سبب شده آقای هاشمی مواضع آتشفشانی خود را تا حدودی تلطیف کند! 

ایشان در دیدار با مسئولان نظام پزشکی سخنانی بیان داشته است که دارای نکات قابل تاملی است:

ایشان بیان کرده است: «مردم به دلیل نگرانی از آینده کشور خطر وجود جنگ، شرایط سخت به لحاظ اقتصادی و وجود یک فضای امنیتی تشخیص دادند که باید تغییراتی در کشور ایجاد کنند. آنها با حضورشان در پای صندوق‌های رای تغییراتی را به وجود آوردند که اگر قرار بود همین تغییرات در کشورهای دیگر رخ می‌داد این کار حتما با جنگ و خونریزی به وقوع می‌پیوست».

به نظر باید آقای هاشمی خاطرات خود را مرور کند و توضیح دهد علت رای مردم در خرداد 76 چه بود؟ آیا آن زمان هم جنگ و شرایط بد اقتصادی سبب رای مردم شده بود یا شرایط سخت امنیتی؟ پیام مردم در انتخابات سال 84 که خود آقای هاشمی یک پای انتخاب بود چه بود؟ بر مبنای کدام آمار و پژوهشی آقای هاشمی کشور را در خطر جنگ می‌دیده است و با قاطعیت دلیل رای مردم را این امر می‌داند؟

در ثانی مردم ایران هر بار تغییراتی را خواسته‌اند در پای صندوق رای، نظر خود را اعلام کرده‌اند؛ اما این برخی مسئولان هستند که با تفکر آتشفشانی تغییرات را بر نتافته و در سال 88 می‌خواستند با نادیده گرفتن رای مردم، آشوب و خونریزی به پا کنند. اما مردم فهیم ایران تحت رهبری داهیانه امام خامنه‌ای در برابر دشمنان خارجی و غافلان و خائنان داخلی ایستادگی کردند و حماسه نهم دی را آفریدند و بر نظر خود در انتخابات صحه گذاشتند.

ایشان در ادامه می‌گوید: «وقتی مردم دیدند من از میدان در رفتم آنها راه خود را ادامه دادند. اکنون مردم باید قدر این دستاورد خود را بدانند زیرا آنها کار بزرگی کردند. نظام هم باید به خوبی با این رای مردم همراهی کند و رهبری هم تاکید کردند که رای مردم و حق‌الناس است. با این جمله رهبری، مسئولان فهمیدند اگر در رای مردم دخالت کنند در واقع به حق‌الناس دست برده‌اند. اگر همین جمله را باور کنیم باید به همه انتخابات مردم احترام بگذاریم زیرا مردم پای نظام خود ایستاده‌اند و عاشق نظام و کشور هستند اما به دنبال تغییراتی هم هستند».

«باید به همه انتخابات مردم احترام بگذاریم» جمله درخشانی است که در کنار «دمکرات ترین انتخابات در ایران برگزار می شود» از زبان آقای هاشمی در این هفته‌ها خارج شده است. این در حالی است که در سال 88 و حتی انتخابات مجلس در سال 90 آقای هاشمی نظر دیگری داشت! ایشان پس از رای دادی در مجلس نهم گفت: «انشاء الله نتیجه‌ انتخابات همانی که مردم می‌خواهند و رایی که مردم به صندوق می‌اندازند باشد و اگر همان باشد، انشاء الله مجلس خوبی خواهیم داشت.» و باز هم به گونه‌ای عملا نظام را متهم کرد.چنانچه در سال 88 هنگامی که همسر ایشان از مردم خواست اگر نتیجه انتخابات بر خلاف نظر ایشان شد به خیابان بریزند، آقای هاشمی در پاسخ همسرش بیان نکرد که با توجه به اینکه در ایران دمکرات ترین انتخابات ها برگزار می شود و باید به انتخابات مردم احترام گذاشت لذا سخن همسرم نادرست است!

جالب است آقای هاشمی قبل از انتخابات 92 سخن از انتخابات آزاد می‌کرد و بیان کرده بود: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس گرداند.» ( سایت خبری عصر ایران، کد خبر: 231466، در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران و برخی دیگر از دانشگاه‌های کشور، 20شهریور 1391)

اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که نظر آقای هاشمی تامین شده است باعث شده ایشان نظرات دیگری بدهد. این جملات را دو گونه می‌توان تفسیر کرد:

اول: اینکه آقای هاشمی مانند بسیاری از کسانی که در فتنه دخیل بودند، به این نتیجه رسیده‌اند که باید از آنچه در سال 88 می‌گفتند عقب‌نشینی کنند و به خواست مردم احترام بگذارند و لذا این جملات آقای هاشمی را باید تلویحا نوعی از عذرخواهی از جملات آتشفشانی و نامه بی‌سلام چهار قبل دانست و چون ایشان می‌داند مردم و نظام و رهبری نجیب و مهربان هستند همین حد را برای عذرخواهی کافی دانسته است!

دوم: اینکه در این سخنان آقای هاشمی جملاتی در تقدیر دارد و معنای دقیق آن این است که انتخابات ایران دمکرات‌ترین انتخابات است وقتی طبق نظر من باشد! و باید به همه انتخاباتی که ما رای می‌آوریم احترام گذاشت و الا اگر نتیجه غیر از این شد انتخابات مردم نه قابل احترام است نه دموکرات بلکه احتمال شائبه هم دارد!

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت است: «وقتی مردم دیدند من از میدان در رفتم آنها راه خود را ادامه دادند.» در رفتن از میدان تعبیر مبهمی است که معانی مختلفی می‌تواند باشد ممکن است منظور ایشان این باشد که برخی مرا کنار گذاشتند و یا اینکه منظورش این باشد که خودم به خواست خودم کنار رفتم و ..

اما به نظر می‌رسد آقای هاشمی فراموش کرده و یا خود را به تغافل زده است که مردم او را از میدان به در کردند! در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و سال 84 و سال 88 و انتخابات مجلس ششم مردم به صراحت به آقای هاشمی نه گفتند حال معنای اینکه «من از میدان به در رفتم و مردم راه خود را ادامه دادند» چه می‌تواند باشد؟ به نظر باید آقای هاشمی به این پرسش پاسخ دهد و الا این جمله نوعی مطایبه و طنازی خواهد بود!

آقای هاشمی با اشاره به فرمایش رهبری در مورد حق الناس بودن رای مردم به محترم بودن تاکید می کند اما باید برای ایشان یاد آوری نمود که حضرت آقا پیش از این هم در انتخاباتهای دیگر نیز همین نظر را داشتند و در مورد رای مردم چنین سخنی را بیان کرده بود: «آراء مردم امانتى است در دست آن‏ها و بدون هیچ‏گونه جانب‏دارى و دخالت دادن امیال خودشان، رأى مردم را بگیرند و آن‏چنان که هست، بخوانند و ثبت کنند و سپس اعلام کنند.» (مصاحبه هنگام شرکت در مرحله‏ دوم نهمین دوره‏ انتخابات ریاست جمهورى‏ 03/04/1384)

«انتخابات‏ کشور ما از انتخابات‏ اکثر این کشورهاى مدعى دمکراسى، هم آزادتر است، هم پرشورتر است، هم انگیزه‏ مردم در این انتخابات بیشتر است. انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم‏. دشمن خدشه مى‏کند. از دشمن انتظارى هم جز دشمنى نیست؛ چه انتظارى هست؟ بى‏توقعى از دوستان است. بى‏توقعى از کسانى است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند مى‏بینند؛ مى‏بینند که این انتخابات چگونه سالم‏ و متقن انجام مى‏گیرد، در عین حال، همان حرفى را که دشمن مى‏زند، این‏ها هم مى‏زنند! من انتظارم این است: کسانى که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آن‏ها توجه کنند، این‏ها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم‏ نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ مى‏گویند؟ چرا بى‏انصافى مى‏کنند؟ چرا خلاف واقع مى‏گویند؟ چرا این همه زحماتى را که این ملت و مسئولین در طول این سالهاى متمادى متحمل شدند، ندیده مى‏گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسى مى‏کنند»؟ (بیانات در دیدار جمعى از معلمان، پرستاران و کارگران 09/02/1388)

 لذا اینکه نظام رای مردم را حق‌الناس می‌داند مربوط به یک انتخابات اخیر نبود و خود آقای هاشمی با همین تفکر هم انتخابات برگزار نمود و هم از همین ساز و کار رای آورد و رییس جمهور شد!

جا دارد آقای هاشمی در اظهارات اخیر خود دقت بیشتری کند و ذوق‌زدگی سبب نشود که به وادی تناقض و تضاد بیفتد!

 

 رسانیوز


» نظر
title=