سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت امام زمان(عج) بر کشور؟!

حاشیه‌ای بر سخنان حجت الاسلام ناطق نوری

آن طور که ازسوی برخی خبرگزاری‌ها نقل شده است آقای حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری بیان داشته است: «متاسفانه برخی با عوام فریبی سعی در انحراف دین دارند، آنها که می‌گویند کشور را امام زمان مدیریت می کند کفر می گویند    .    »

از کلام ایشان دو برداشت می‌توان نمود که یقینا یکی باطل است اما دیگری صحیح و مطابق با عقاید دشیعه است و البته روشن است با توجه به کسوت و سوابق علمی آقای ناطق نوری آنچه مراد ایشان است، منطبق با عقاید شیعه است. اما از آنجا که معمولا در سایتها کلام افراد را تلخیص و تقطیع می‌کنند و برخی هم باشیطنت رسانه‌ای ممکن است از ابهام این سخنان سوء برداشت کنند شایسته است این کلام جناب ناطق نوری توضیح داده شود تا ابهام آن بر طرف شود.

برداشت اول:

ممکن است منظور از این کلام این باشد که عده‌ای از مدیران در این کشور خود را مرتبط با امام زمان(عج) می دانندو اعتقاد دارند در تصمیمات کلی و جزیی خود مستقیما و بدون واسطه از حضرت حجت(عج) خط می‌گیرند و در توجیه ضعفها و نقص عملکرد مدیریت خود از نام حضرت سوء استفاده می‌کنند. در چنین نگرشی ممکن است هر گونه فساد و پلشتی توجیه شود چنین اعتقادی شبیه آن چیزی است که در انجمن حجتیه دیده میشود و یقینا با مشی انقلاب اسلامی و اسلام ناب همراه نیست.

با توجه به عقاید شیعیان چنین ادعاهایی همانطور که جناب ناطق نوری بیان کرده است انحراف است و باید به شدت با آن مبارزه کرد یقینا آنچه که مد نظر آقای ناطق نوری بوده است همین است

برداشت دوم:

نگرش بعدی از مدیریت امام زمان(عج) آن است که در زیارت جامعه کبیره آمده است و بر مبنای اعتقاد شیعه ائمه واسطه فیض الهی هستند و نه تنها مدیریت کشور ایران بلکه تمام عالم تحت مدیریت کلیه تکوینیه ایشان است و به خصوص کشور ایران به عنوان تنها مرکز تشیع جهان مورد عنایت خاصه این بزرگواران و امام زمان است.

در احتجاج طبرسی توقیع شریفی از حضرت آمده است نیز حضرت مهدى علیه السّلام در توقیع شریف خویش مى‌فرمایند    :

«انّا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لو لا ذلک لنزل بکم اللأواء و اصطلمکم الاعداء.

ما در رسیدگى به امور شما و سرپرستى شما کوتاهى نمى‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم که اگر جز این بود، دشوارى‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود مى‌آمد و دشمنان، شما را ریشه‌کن مى‌نمودند». بی تردید جناب آقای ناطق نوری از این دست روایات را بسیار در منبر بیان کرده است و به تبیین عقاید حقه شیعه پرداخته است.

در کلام حضرت امام راحل(ره) این نوع مدیریت و مالکیت کشور توسط امام زمان(عج) بسیار به چشم می خورد برای نمونه:

«اینجا مملکت امام عصر- سلام اللَّه علیه- است؛ باید اجانب در او دست نداشته باشند؛ باید کسانى که پیوند با امام عصر- سلام اللَّه علیه- ندارند کنار بروند»         (     صحیفه امام، ج‏6، ص: 82)

یا ایشان در جمع افسران و مأموران راهنمایى و پلیس تهران بیان می دارد: «‏شما پلیسها الآن پلیس امام زمان هستید و باید به وظایف اسلامى عمل بکنید.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 448)

«یک کشور سى و چند میلیونى با اختلاف گروهها، با اختلاف آمال و آرزوها، با اختلاف فهم و شعور آنها، همه با هم مجتمع شدند و همه با هم دست به هم دادند و یک مطلب را خواستند. این نیست الّا اینکه دستِ غیبى در کار است: خداى تبارک و تعالى به وسیله امام زمان- سلام اللَّه علیه- [این تحول را در مردم پدید آورد]. از آن وقت یأس در من هیچ وقت نبوده است؛ از آن وقت بسیار امیدوار شدم که این مطلب‏ به پیروزى خواهد رسید. البته این معنا که پیروزى به این سهلى و به این زودى نصیب بشود، [فکر نمى‏کردم‏] یک ملتى که هیچ ندارد در مقابل یک قدرت شیطانى؛ مثل امریکا و انگلستان به صراحت و شوروى هم پشتیبانى داشتند، همه قواى شیطانى دست به هم داده بودند در مقابل یک مشتْ ملت. لکن اینجا قواى رحمانى در کار بود. با خداى تبارک و تعالى هیچ کس نمى‏تواند ستیزه کند. اینجا دستِ غیبىِ الهى بود و تا این دست هست و تا این عنایت الهى هست شما پیروزید. ( صحیفه امام، ج‏7، ص55)

 «مملکت امروز مال خود شماست. دیروز اجانب در آن تصرف داشتند؛ امروز یک مملکتى است اسلامى، یک مملکتى است مال پیغمبر اسلام، یک مملکتى است مال امام زمان- سلام اللَّه علیه. مملکت از آن وجود مقدس است، و ما همه پاسداران آن هستیم و باید این مملکت را حفظ کنیم.( صحیفه امام، ج‏7، ص493)

«الآن جمهورى اسلامى است. و شماها از جنود اسلامى هستید. لشکر اسلام هستید. شما کارمند اسلام و کارمند امام زمان هستید. توجه کنید که نبادا یک وقتى یک خطایى بکنید بر خلاف مسیر اسلام. بر خلاف مسیر جمهورى اسلامى قدمى بردارید. این یک وظیفه خطیرى است براى همه. براى ما و براى شما.»(صحیفه امام، ج‏11، ص250)

«همه شماها لشکرهاى اسلامى هستید. همه شما ارتش امام زمان -سلام اللَّه علیه- هستید. توجه کنید که آن آداب اسلامى را حفظ کنید، با هم اختلاف نکنید.» (صحیفه امام، ج‏13، ص393)

«عمده این است که شما به بازوان قدرتمند خودتان اتکال کنید و قشر کشاورز هم به بازوان قدرتمند خودش اتکال کند و با اتکال به خداى تبارک و تعالى و پشتیبانى صاحب این کشور امام زمان- سلام اللَّه علیه- این مقصد را به آخر برسانید و خواهید رسانید.» (صحیفه امام، ج‏14، ص331)

امام خامنه ای نیز همچون امام راحل به این مهم توجه خاص دارند؛

«از حضرت بقیة اللّه‏ أرواحنا فداه که دست اقتدار و اراده‏ى او که پشت سر اراده‏ى خداست همواره مراقب حال این ملت بوده، به‏عنوان یک سرباز کوچک، صمیمانه سپاسگزارى و تشکّر مى‏کنم. » (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‏ 11/12/1378)

«از خداوند متعال مى‏خواهیم به ما، به مردم، به مسئولان و دست‏اندرکاران توفیق دهد، کمک کند، راه را نشان دهد و دلهاى ما را به آنچه صلاح این کشور است، هدایت کند. از حضرت بقیة اللّه‏ (أرواحنا فداه)- که صاحب اصلى ما و کشور ما این بزرگوار است- انتظار و چشمداشت حمایت داریم.» (مصاحبه هنگام شرکت در مرحله‏ دوم نهمین دوره‏ انتخابات ریاست جمهورى‏ 03/04/ 1384)

«ملت ایران با فشارهاى بیست‏وهفت‏ساله  از اول انقلاب تا کنون، نه فقط ضعیف نشده، نه فقط اراده‏ى او متزلزل نشده، بلکه امروز قوى‏تر از گذشته شده است و با اراده‏ى راسخ براى پیشبرد اهداف و آرمان‏هاى متعالى خود- که مصالح ملى در آن‏هاست- همچنان مستحکم ایستاده است. اتکا به خداى متعال و اعتقاد به نگاه رئوفانه و پدرانه‏ حضرت بقیة اللّه (أرواحنا فداه) به ملت، این تأثیر بزرگ را در زندگى ما و در رفتار ما دارد که ما را با قوت قلب در مقابل امواج گوناگون وادار به استقامت مى‏کند. نمى‏توانند ملت ایران را شکست بدهند. به توفیق الهى، مسئولان کشور، دولتمردان مؤمن و صبور، با پیگیرى و تلاش باید بتوانند یکى پس از دیگرى مشکلات این ملت را حل کنند؛ باید بتوانند سطح علمى و عملى این کشور را آن‏چنان بالا ببرند که به‏کلى طمع دشمنان از این ملت و از این کشور قطع بشود». (دیدار با اقشار مختلف مردم به‏مناسبت نیمه‏ شعبان‏ 29/06/1384)

از این گونه فرمایشات در کلام حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای به وفور یافت می‌شود که صراحت دارد صاحب اصلی و مدیر واقعی نظام حضرت حجت عجل الله فرجه است و البته این نگاه با نگاه تفاوت اساسی دارد. در این نگرش، شخص، حضرت حجت(عج) را در تمام رفتار و گفتار خویش، ناظر و حاضر می‌بیند و لذا موجب انگیزه مضاعف و وجدان کاری وی می‌شود و چنین فردی نه تنها هر گونه نقص و کم کاری را به حضرت حجت(عج) نسبت نمی‌دهد بلکه در برابر نقصها و ضعفهای موجود در محضر ایشان احساس شرمندگی می‌کند. ترویج این دیدگاه نه تنها انحراف نیست بلکه دقیقا عین معتقدات شیعه و انقلابی ماست و به یقین آقای ناطق نوری به عنوان یار دیرین امام و رهبری به این نکته توجه داشته و دارند منتهی ابهام در سخنان ایشان شاید موجب شود برخی بخواهند سو استفاده کنند و این یادداشت به منظور تبیین و توضیح سخنان ایشان نگاشته شده است.

روزنامه رسالت، شماره 8316، صفحه 2


» نظر
title=